NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
22 - (986) حدثنا
يحيى بن يحيى.
أخبرنا أبو
خيثمة عن موسى
بن عقبة، عن
نافع، عن ابن
عمر؛
أن
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم أمر
بزكاة الفطر،
أن تؤدى، قبل
خروج الناس
إلى الصلاة.
{22}
Bize Yahya b. Yahya
rivayet etti. (Dediki); Bize Ebû Hayseme, Mûsâ b. Ukbe'den, o da Nâfi'den, o da
ibni Ömer'den naklen haber verdiki,
«Resulullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem) sadaka-i fıtrin halk Bayram Namazına çıkmazdan önce
verilmesini emir buyurmuş.»
23 - (986) حدثنا
محمد بن رافع.
حدثنا ابن أبي
فديك. أخبرنا
الضحاك عن
نافع، عن
عبدالله بن
عمر؛
أن
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم أمر
بإخراج زكاة
الفطر أن
تؤدى، قبل
خروج الناس
إلى الصلاة.
{23}
Bize Muhammed b. Rafi'
rivayet etti. (Dediki): Bize ibni Ebî Füdeyk rivayet etti. (Dediki): Bize
Dahhâk, Nâfi'den, o da Abdullah b. Ömer'den naklen haber verdi ki,
Resulullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem) sadaka-i fıtrin halk bayram namazına çıkmazdan evvel
verilmesini emir buyurmuş.
İzah:
Nevevî diyor ki:
«Sadaka-i fıtrin vakti hususunda ulemâ ihtilaf etmişlerdir. Şafii'nin sahih
kavline göre sadaka-i fıtır güneş kavuşarak, gecenin ilk cüz'ü girmekle vâcib olur.
İkinci kavle göre Bayram sabahı fecrin doğması ile vâcib olur. Diğer Şâfiîyye
ulemâsına göre hem bayram akşamı güneşin kavuşması ile, hem de fecrin doğması
ile vâcib olur. Binâenaleyh bir çocuk güneş kavuştuktan sonra doğsa yahut fecir
doğmadan ölse onun İçin sadaka-i fıtır vâcib değildir. İmam Mâlik'den dahî
Şâfii'nin kavilleri gibi iki kavil rivayet olunur. İmam A'zam'a göre sadaka-i
fıtır Bayram sabahı fecrin doğması ile vâcib olur.»
Hadis-i şerif sadaka-i
fıtrin Bayram gününden sonraya bırakılmasını caiz görmiyen cumhûr-u ulemânın
delilidir. Efdal olan bu sadakayı namazgaha çıkmadan vermektir.